Szegilongi PARA-FA

 para fa

Alkotók:

Lassu Péter, Pálóczi Tibor, Pintér András Ferenc (PAF)
Dénes-Árvai Angéla, Csápenszki Barbara, Fülöp Botond, Beleznai Kornél, Éliás Dorottya, Deák Andrea Roxána, Hernádi Zsombor, Aphrodite Angelidisz, Stáhl Nóra, Molnár Enikő

Az alkotásról legkönnyebben a nevén keresztül lehet írni, beszélni. A PARA-FA név a tervezési folyamat végén született meg, amikor már minden a helyére került fejben és papíron. A név jól magába tömöríti azt a néhány vonást, ami a tervezést meghatározta.

Az egyik ilyen a dűlőben lévő fa. Az egyetlen árnyékot adó környezeti elem. Ennek mintájára készült a BME-s alkotás. Az élő fa parafrázisa. Természetesen nem fa formájú fát akartunk, szükség volt annak abszrahálására. A háromszög keresztmetszet a lehető legkevesebb oldalszámú sokszög, alapterületben is a legkisebb. Pont kapóra jött ezen a parányi területen. Ennek az alakzatnak az elforgatásával és méretváltoztatásával kaptunk egy geometrikus, de finoman organikus formát. Az elfordulás és méretnövekedés mértéke a Nap járása alapján változik. A felfelé növekvő keresztmetszet a lomb nagyságát idézi meg és a talajra kellően nagy árnyékot vet. Tehát a szegilongi para-fa a szomszédságában lévő élő fa átirata, parafrázisa.

A másik vonás, az az építménybe tervezett interakció, amihez csupán egy parafa dugó kell. A dűlőre elég felvinni egy üveg (parafa dugós, nem csavarkupakos) bort. És persze egy dugóhúzót! Az építménybe közel 300 furatot fúrtunk. Ezek a lyukak egyedi mintát követve a borosüveg parafa dugó mérete alapján készültek. A bor elfogyasztását követően a dugót itt lehet hagyni. Olyan ez, mint amikor egy híd korlátján hagyunk egy lakatot. Ez a rész a személyes élmény. Aki pedig szeretné megosztani ezt az élményt (panoráma, borozás, para-fa) másokkal, a nagyvilággal, azoknak készítettünk egy instagram oldalt is. (Insta cím: @szegilongiparafa) Ide bárki feltöltheti a szegilongi para-fa és dugójának a fotóját. Ennek a kis játéknak nem titkolt célja, hogy Szegilong és a térség borkultúrájába hagyományteremtő jelleggel kapcsolódjon be.

A harmadik para-fa motívum a tervezési és kivitelezési technikában rejlik. A tervezés során a számítógép kikerülhetetlen volt, mivel közel 70 réteg néhány fokos elfordulásáról és kézzel ki nem számolható méretváltozásáról kellett gondoskodni. A parametrikus tervezés sajátossága, hogy pár kezdő paraméter és néhány számítási szabály megadásával a köztes állapotokat - azaz a soronkénti keresztmetszeteket - a számítógép kiszámolja. Szintén a parametrikus tervezési módszernek köszönhetően a dokumentálás sem hagyományos módon történt. Az egymás felett lévő keresztmetszeteket egymásra vetítte a program. Ez, az elsőre kusza, átláthatatlan grafikának tűnő rajz volt a kivitelezés kulcsa.

Az építmény festését is kiemelném. Erre is több vátozat készült a hallgatók jóvoltából, míg végül a soronként váltakozó színezés mellett döntöttünk. Távolról nézve egy szőlődűlőt, azt fésültnek látjuk. A szőlősorok összefüggő zöld sávként jól elkülönülnek a megművelt föld barna színétől, ez a fésültség a kultiválás jele. Ahogy közelebb megyünk a szőlőhöz, egyre jobban kirajzolódnak a részletek: tőkék, levelek, fürtök, szőlőszemek. Ezt a mintát és a mintázatban rejlő léptékfüggő részletképzést építettük be a festésbe és a parafa dugó játékba. A natúr színnel lazúrozott sorok a szőlősorok, bennük a parafa dugók akár a tőkék, ritmikusan egymást követik. A sötétre festett pallók pedig a föld, építményünk esetén a teherhordó mag.

Az alkotásnak van még egy kiegészítő eleme. A pad. Ez azonban nem akármilyen pad. Alaprajzát tekintve szintén csavarodó háromszög keretek, de ami még érdekesebb, hogy földbe süllyesztett. Negatívja a földből kiemelkedő PARA-FÁ-nak. A három oldala egymás felé fordítja az ott időzőket. Sőt nemcsak a peremére lehet leülni, hanem bele is lehet feküdni. A földhöz közeli nézőpont pedig a panorámának egy különleges fűszerezést ad. Egyszerre vagyunk karnyújtásnyira a fűszálaktól és elérhetetlen távolságban a horizonton kirajzolódó sziluettől, miközben a hátunk mögött magasodik az árnyékot adó PARA-FA.

نمط محدد

نمط التخطيط

الألوان المعرفة مسبقاً

صورة خلفية